Exotická zelenina Mizuna

Asijská listová zelenina
Salát Mizuna, foto archiv

Mizuna je asijská listová zelenina, která se konzumuje čerstvá v podobě salátu nebo zeleninové oblohy, nebo tepelně upravená v omáčkách nebo dušená jako příloha. Snadno si ji vypěstujeme na zahrádce, kde postupně podle potřeby sklízíme jednotlivé listy, případně i celé růžice. Po sklizni znovu obráží, a tak nám zajišťuje cenné vitamíny celou sezonu. Na podzim můžeme celé trsy vyrýt, zasadit do květináčů a rychlit podobně jako třeba pažitku. Mizuna je velmi vhodná pro diabetiky i redukční diety, neboť obsahuje nepatrně cukru.

Mizuna (Brassica rapa ssp. japonica) pochází z Japonska. Jde o rostlinu z čeledi brukvovitých, která vytváří poměrně bujné listové růžice tmavozelených stříhanolistých štíhlých listů na dlouhých řapících. Plně vyvinutá rostlina tvoří mohutnou, 30 – 45 cm vysokou růžici s mnoha růstovými vrcholy, přitom zasahuje asi do podobné šířky. Listy narůstají ve velkém množství a rychle regenerují. Květy nejsou nijak zvlášť výrazné – při pěstování je vyštipujeme, neboť snižují jakost zeleniny. Po jejich odkvětu se objevují plody – šešule.

Příbuzná Mizuny je Mibuna

Mibuna (Brassica rapa ssp. japonica) je typem růstu velice podobná mizuně, listy jsou štíhlé, lžičkovité a celookrajné. Pěstuje se a používá stejně jako Mizuna.

Pěstování

Pěstování této asijské zeleniny je nenáročné. Během předjaří vysejeme semínka do truhlíků nebo sadbovačů a předpěstujeme si sazenice. Ty vysazujeme od dubna na záhon, ale raději je před chladem, ale i škůdci, zakrýváme netkanou bílou textilií. Sazenice sázíme ve vzdálenosti 30 cm od sebe do řádek vzdálených mezi sebou 40-50 cm. Mizuna koření relativně mělce, proto je náročnější na pravidelnou zálivku jako každá jiná listová zelenina. Sklizeň může začít již dva měsíce od výsadby. Konzumní částí jsou jednotlivé listy, vybíráme mladší a nepoškozené a postupně je odebíráme, anebo seřezáváme celé listové růžice. Rostlina poté znovu obráží. Pokud chceme jednorázově sklidit celou růžici, pak raději až o měsíc později. Listy mají krátkou životnost, proto je vhodnější odřezat jen množství, které aktuálně spotřebujeme. Ukládáme v chladničce při teplotě do 5 °C, kde vydrží několik dnů.

Množení a rychlení

Množíme ji z výsevů semen, protože již nebývá problém zakoupit v semenářských obchodech její osivo. Mizuna nemá velké požadavky na teplo, roste dobře už při 15 °C. Z tohoto hlediska ji můžeme snadno přirychlovat. Postačí jen, ponecháme-li si vyryté rostliny, které založíme do pařeniště na podzim nebo zasadíme do květináčů a můžeme pak při zvýšené teplotě narychlit asi jako kadeřavou petrželku.

Obsah zdraví prospěšných látek

Mizuna je bohatá na provitamin A (karotenoidy), vitaminy skupiny B, C, také vitamin E. Z minerálních látek je bohatě zastoupen draslík, vápník, hořčík. Obsahuje i pro trávení potřebnou vlákninu a má minimum cukrů.

Použití a přínos

Tato rostlina vypadá celkem dekorativně, proto může sloužit jako ozdobná, vysadíme-li ji v pásech kolem záhonů. Mizunu používáme do čerstvých míchaných salátů nebo ji dusíme podobně jako špenát, či ji přidáváme krátce spařenou do polévek, které svou chutí ozvláštňuje. V Asii se také pojídá namočená do ostrých zahuštěných omáček. Aby se uvolnily všechny vitaminy, které obsahuje, přidáváme do pokrmů olej, ve kterém se vitaminy rozpouštějí.