Vitamín D a co může způsobit jeho nedostatek

Dítě na břehu moře
Vitamín D získáme i z pobytu a slunci, foto med

Předpokladem dostatečného zásobení Déčkem je každodenní pravidelný asi půlhodinový pobyt na sluníčku. Významný je vitamín D zejména při tvorbě kostí, ovlivňuje metabolismus vápníku, ledvin a jater. Jeho nedostatek je nebezpečný zvláště v dětství, kdy může docházet k nedostatečnému vývoji chrupavek a kostí, jehož následkem může být křivice.

Vejce obsahují vitamín D, foto med

Vitamín D se do našeho těla snadno dostává zvnějšku – stačí, abychom se vystavili slunečním paprskům, ty proniknou pod kůži a tělo si poté Déčko samo vytvoří. V zimě je ale slunce málo, ale pravidelný příjem vitamínu D je pro zdravý organismus velmi důležitý, proto ho dodáváme v podobě některých potravin. V tabletách smí D vitamín předepsat jen lékař, hrozí předávkování.

K čemu Déčko potřebujeme:

Houby Shi-také, foto med
  • je důležitý pro aktivizaci a regeneraci kožních buněk
  • podílí se na tvorbě nových buněk
  • posiluje imunitní systém
  • ochraňuje před některými druhy rakoviny
  • pomáhá předcházet vzniku cukrovky
  • je nezbytný k růstu kostí
  • urychluje hojení zlomenin
  • pro dobrou náladu a zdravý spánek
  • pro optimální krevní tlak

Zdroje vitamínu D

Základní denní dávku tohoto vitamínu získáme z ultrafialové složky slunečního záření. Doporučená denní dávka je kolem 10 mikrogramů. Doplnit ho můžeme také živočišnou stravou, tedy:

Losos obsahuje vitamín D, foto med
  • rybí tuk
  • mořské ryby
  • plody moře
  • játra
  • žloutek
  • mléčné výrobky
  • mléko
  • maso a masné výrobky
  • droždí
  • houby shi-také

Následky nedostatek vitamínu D:

Zdrojem vitamínu D jsou mořské ryby, foto med
  • poruchy ukládání vápníku do kostí, což zvyšuje riziko vzniku zlomenin
  • uvolňování zubů
  • nervové poruchy
  • svalová slabost
  • podrážděnost
  • špatná nálada,
  • deprese
  • poruchy spánku
  • krátkozrakost
  • bolest kostí a kloubů
  • zvětšení kolenních kloubů, kloubů kotníků a rukou
  • vysoký krevní tlak.

Poznámky

Přebytek vitamínu D způsobuje vyplavování vápníku z kostí. Předávkování ale rozhodně nemůže nastat v důsledku opalování (ani nadměrného). Nebezpečí hrozí pouze při předávkování tabletami.